BI - Piaci mozgások
A változásokra adott szállítói reakciók egyrészt az eddigi termékportfólióktól, másrészt a megcélzott piaci szegmensektől függően különböznek. Az elsőt tekintve is kettéválaszthatók, de a fő csapásvonalat a piackonszolidációt előidéző felvásárlások jelentik, amelyek során a jövő szempontjából előtérbe került megoldások, technológiák képviselői kötöttek ki a piac élvonalában lévők vagy oda igyekvők feneketlennek tűnő bendőiben.
Az ERP-hez hasonlóan tehát a BI-piac is a konszolidáció szakaszában van, hatalmas felvásárlási hullám söpör rajta végig. A jelenlegi négy piacvezető (Cognos, SAS, Business Objects, MicroStrategy) közé két aspiráns (Oracle és Microsoft) igyekszik, az előbbi jó eséllyel. (Jelen összeállításunk az Oracle-re és a SAS-ra koncentrál, az említett másik négy gyártóval novemberi számunkban foglalkozunk.)
Akvizíció kontra organikus fejlődés
A piac alakulását latolgatva két nézet ütközik. Az egyik a szakosodott cégek felvásárlását tovább folytató két-három megavendor kialakulását jósolja, míg mások inkább az eddigi felvásárlásokkal birtokba került termékek portfólióba integrálását vélik a jelenlegi piacvezetők elsődleges feladatának, s későbbre teszik a megavendorok által uralt piac létrejöttét.
Mivel a mindinkább előtérbe kerülő elemzések piacát a Gartner előrejelzései szerint is a kezdetektől ezen a területen erős és organikusan fejlődő SAS uralja, riválisai itt maradtak el leginkább a Gartner BI Magic Qudratjának „vezetők” negyedében helyet foglaló cégtől. Felvásárlásokkal igyekeznek a nyomába eredni, legutóbb a BO próbált az Activity Based Costing (ABC) alapú folyamatköltség-számító és nyereségoptimalizáló megoldásokat kínáló brit ALG felvásárlásával javítani a helyzetén, annak ellenére, hogy a spekulációkban a BO-t is felvásárlási célpontként említik.
A másik irányt az organikus fejlődést választók jelentik, ezek vannak kevesebben. Itthon legismertebb képviselőjük, a MicroStrategy novemberi számunkban megérdemel majd egy külön fejezetet. Ugyanakkor megfigyelhető egy harmadik csapásirány, az ERP-gyártóké is. A világ felé nyitás – SCM, CRM, SFA stb. –, az üzletek közötti kapcsolatok saját üzleti folyamataikba integrálása mellett üzletiintelligencia-kínálatuk kialakításába, illetve bővítésébe is kezdtek. Többségük szintén felvásárlások révén jutott hozzá BI-kínálatához.
Latolgatások
A nemzetközi színtéren az ERP-k BI-irányú kiterjesztésétől eltekintve a már említett négy cég között éleződik a verseny. Az eddig is felvásárlási lázban égő Oracle hátterével akár a jelenlegi piacvezetők – elsősorban a Cognos, de talán a BO is – veszélyben érezhetik magukat, a megaszállítók előretörését jelző Gartner szerint nem kizárt a SAS–Oracle végső párharc. (A két cég törekvéseiről lásd külön cikkeinket.)
Az adatbázis-területeken indulásától kezdve erős Oracle korábban is meglévő BI-megoldásait az elmúlt egy-két évben erőteljes felvásárlásokba kezdve továbbiakkal bővítette. Legnagyobb „fogása” a CRM-specialista Siebel felvásárlása volt, s ha e mellé a megcélzott két BI-konkurens (Cognos és Business Objects) valamelyikét is bekebelezi, gyakorlatilag két markáns versenytárs, a SAS és az Oracle között osztódhat fel a piac nagyobb hányada. Ez utóbbinál előnyt jelenthetnek az üzleti körökben is igen elterjedt adatbázis-kezelői és a BI-eszközök, -megoldások bemeneteként is szolgáló ERP-portfólió. A SAS-nak
a BI, az elemzések, az adatbányászat terén szerzett több évtizedes tapasztalat mellett a technológiai és üzleti téren is megújult SAS 9 biztosítja versenyképességét. Az üzleti területek minden szintjén munkaeszközként kínálkozó eszköz- és megoldáscsomag néhány újdonsága összeállításunk végén kerül bemutatásra.
Élet az akvizíciók után
Persze a felvásárlások önmagukban még nem elegendők, azok beillesztése a cég- és termékportfólióba embert, céget próbáló feladat, különös tekintettel a szaktudás „átemelésére”, a termékintegrációra és a felvásárolt vállalat(ok) meglévő ügyfeleinek kiszolgálására. Számukra a hosszú távúnak indult befektetés megtérüléséig a termék(ek) kifutásának vagy az új kínálatra való kedvező átállás biztosításának is működőképesnek kell lennie. Ezért a jövőben a BI-be beruházóknak a korábbinál még körültekintőbben kell majd szállító- és eszköz-, megoldás- és technológiaoldalról körbejárniuk a piacot.
***
IDC-rangsor
Az árbevétel alapján mérve az IDC szerint – a piac 14 százalékát birtokolva – a Business Objects érte el a legjobb eredményt (795 millió dollár), a második-harmadik szoros versenyben a SAS és a Cognos (10,2 és 9,9 százalék). A Gartnernél a SAS a második helyen áll, a Cognos az élen, és a BO csak a harmadik.
Az IDC-nél az agresszív üzletpolitikával magát a negyedik helyre feltornászó Microsoft 6,2 százalékos piacrészt mondhat magáénak. Az ötödik helyen a Hyperion, a hatodikon a BI-piacot vezető adatbázis-piaci helyzetéből közelítő Oracle áll, a hetediken pedig a MicroStrategy. 2004-hez képest a sorrend változatlan, míg 2003-ban a Microsoft még a hetedik helyet foglalta el.
Piac ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.
A recesszió ellenére idén sem marad el a karácsony
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.
Az AGON by AOC az első három negyedévben is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitorok piacán
Az AGON by AOC, az AOC elismert gaming almárkája ünnepli, hogy 2024 1-3. negyedévében is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitor szektorban – folytatva ezzel sikerét a 2022-es és 2023-as piacvezetés után. Amennyiben ez a 4. negyedévben is így marad, ez lenne a harmadik egymást követő év, hogy a vállalat tartja a vezető helyet. Az IDC Research – Gaming Tracker Q1-Q3 2024 legfrissebb adatai szerint az AGON by AOC ismét az első helyen áll a globális gaming monitor piacon.
Spórolós karácsony: az akciókat vadásszák az európai fogyasztók
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
A Black Friday időszakban az érintett e-kereskedelmi cégek közel kétharmadának teljesült a várakozása
A reálbérek újbóli emelkedése jó eséllyel már megmutatkozik az idei karácsonyi költésekben is. Az ilyenkor fókuszba kerülő termékeket forgalmazó webáruházaknak 50 százaléka a tavalyi szezonhoz képest magasabb forgalmat vár, miközben a tavalyihoz hasonló szint ismétlődésére számít további 28 százalékuk. Mindez jelentős elmozdulás a 2023-as adatokhoz képest: ekkor csupán 32 százalék volt a forgalom növekedését valószínűsítő kereskedők aránya – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz hazai internetes áruház válaszaiból.